Voordelen

De Microcar en Ligier brommobielen hebben veel voordelen

Er is geen sprake van wegenbelasting. Dat scheelt, vergeleken met een kleine personenauto, al snel 250 euro per jaar. U zit droog en u heeft (als u dat wenst) een gezellig muziekje aan. De automatische versnellingsbak zorgt voor een rustige doorstroming in het verkeer. In deze meeste modellen zijn de elektrisch bedienbare ruiten standaard, evenals de centrale portiervergrendeling met afstandbediening.

Microcars en Ligiers rijden op diesel. Dat heeft te maken met de relatief kleine motor die er in zit. Een dieselmotor is veel krachtiger en daarom beter geschikt voor een brommobiel dan een benzinemotor. Het voordeel voor u is de lagere literprijs voor diesel. Tevens zijn de Microcar en Ligier motoren erg zuinig. Het verbruik is gemiddeld 1 liter op 25 kilometer.

Nog een voordeel is de mogelijkheid om uw brommobiel uit te rusten met airconditioning. Lekker koel in de zomer en geen beslagen ruiten in de winter. De airco is alleen mogelijk in combinatie met de DCI-492 motor van Lombardini.

Ook een voordeel is de gespecialiseerde dealerorganisatie. Vaak bedrijven die al jarenlang ervaring hebben met reparatie en onderhoud van brommobielen.

Kijk voor de actuele modellen en informatie op site van Ligier / Microcar

Lombardini DCI-492 motor met Easy Park systeem

Brommobielen worden met de dag moderner. Het design ervan doet niet meer onder voor dat van gewone automobielen, maar ook de technologie ontwikkelt zich in bijzonder hoog tempo. Innovatie staat bij de fabrikant van Microcar en Ligier hoog in het vaandel. De meeste Microcar en Ligier modellen zijn voorzien van de DCI 492 motor met het revolutionaire Easy Park Systeem.

Dankzij dit vernieuwende Easy Park systeem wordt wegrijden uit stilstand en niet te vergeten het parkeren aanzienlijk eenvoudiger. Het systeem voorziet in een elektronisch geregelde kruipbeweging van de Microcar en de Ligier, waardoor schokken bij inschakelen en ontkoppelen van de CVT-automaat tot het verleden behoort.

Kruipen

Vanwege dit revolutionaire systeem hoeft de bestuurder van de Microcar of Ligier het gaspedaal niet in te drukken om het voertuig in beweging te krijgen. De brommobiel met Easy Park System accelereert automatisch en bijzonder soepel tot een snelheid van maximaal 7 km/u zodra het rempedaal wordt losgelaten. Het werkt eigenlijk precies zoals bij een automatische transmissie in gewone auto’s, die kruipen ook vooruit wanneer je het rempedaal loslaat.

Wegrijden uit parkeerstand

Parkeren en wegrijden kan bij de CVT-systemen lastig zijn, omdat er altijd gas moet worden gegeven en de automaat een kruipneiging ontbeert. Microcar en Ligier maken met de vernieuwde DCI- motor voorzien van Easy Park overtuigend een einde aan dat probleem.

Ruimere trekkracht

Bovendien heeft de krachtbron een iets grotere motorinhoud gekregen: 480 in plaats van 440 cc. Het vermogen bleef gelijk (4 kW, wettelijk het maximale vermogen van een brommobiel), maar het koppel nam toe van 21 Nm bij 1.800 toeren naar 26 Nm bij 1.400 toeren. De ruimere trekkracht (koppel) bij een lager toerental in combinatie met de kruipbeweging van het nieuwe Easy Park System zorgt ervoor, dat de nieuwe Microcar en Ligier aanzienlijk gemakkelijker de parkeergarage in– en uitrijdt. Zowel het comfort als het bedieningsgemak komt met dit nieuwe systeem op een nog hoger niveau te staan.

Positieve effecten

Bijkomend voordeel is, dat bij constante snelheden het motortoerental verlaagd wordt en dat heeft een uiterst positief effect op het geluidscomfort, het brandstofverbruik en de emissie van schadelijke stoffen. De CO2-uitstoot is significant verlaagd van 75,5 gr/km naar 65 gr/km, terwijl het brandstofverbruik met 0,4 liter per 100 km gezakt is (fabrieksopgave 2,5 l. per 100 km).